Sunday, March 23, 2014

Bercuti di Surabaya, Jawa Timur Indonesia Mac 2014 Day 2

Selepas puas tidur semalam, kami pun bersiap untuk bersarapan pagi di hotel ini, waktu buffet breakfast kat hotel ni awal dari jam 6.00am sehingga 10.00am..tapi yang sedihnya hidangannya tak berapa banyak berbanding hotel2 yang pernah aku pergi sebelum ni..yela hotel ni murah sikit..padanlah dengan harga dia...kalau nak sedap2 pilihlah hotel mahal2..duitpun kenalah banyak...kekeke..tapi takpe yang penting boleh isi perut...

Restoran di The Square Hotel

Mak dan wife aku sedang memilih hidangan

Enak menjamu selera

Inilah first time aku bawak Mak aku breakfast kat hotel

Oleh kerana tangan anak aku masih lagi sakit, jadi selepas breakfast ni kami pun plan nak bawak dia jugak ke hospital atau klinik, banyak jugak hospital aku survey kat google tadi..tapi tula tak tau keadaan hospital macam mana dan bayaran dia berapa di Surabaya ni..maklumlah kami ni kan warga asing...aku cuba jugak cari Kedutaan Malaysia kat Surabaya, tapi tak jumpa...mungkin takde kot...pening kepale jugaklah...mood bercuti pun dah hilang...inilah antara perkara2 yang tak dijangka...beringatlah lepas ni kalau nak travel...

Last2 aku pergi tanya kat staff di kaunter, diorang pun tulis nama hospital ni iaitu Rumah Sakit Royal Surabaya..so aku pun tunjukkan kat driver teksi kat bawah hotel ni, terus diorang bawak kami ke sana...aku pun tak tahu macam mana keadaan hospital dia ni...setelah beberapa minit kamipun sampai...taklah jauh sangat...tapi perggghhh memang cantiklah hospital dia, kalau kat Malaysia ni confirm hospital swasta..hati ni risau gak berapa entah casnya nanti...tapi tak kisahlah janji anak aku sihat..kalau duit habis bayar bil hospital ni...kami duk hotel jelah...tak payah pergi jalan mana2...nak buat macam mana...kekeke...

Anak aku menangis semasa diperiksa

Cantik tu hospital ni

Sebelum check tu aku tanya siap2 berapa casnya untuk check tangan anak aku ni...diorang pun bagitau Rp65000 (RM20) untuk kos cek, Rp130000 (RM35) untuk X-Ray...fuhh lega aku dengar explanation tu..taklah mahal sangat dan lagi murah dari Malalysia, aku risau kalau bil dia beratus2 atau beribu2 ringgit maklumlah sebab aku kan orang luar atau warga asing ,bukannya orang Indonesia, sebab aku pernah dengar orang kata kos perubatan kat negara luar bagi kita orang luar atau warga asing memang mahal sebab takde subsidi...macam foreingners yang cek kat hospital kerajaan kat Malaysia, kan bayarannya lebih mahal dari orang tempatan..okay sambung balik..lepas tu terus aku setuju untuk cek anak aku...rawatan dan layanan diorang memang bagus...respeklah..doktor2 dan para staffnye yang cukup sporting walaupun anak aku memang payah nak bagi kerjasama...

Rumah Sakit Royal Surabaya

Kawasan luar hospital

Tak pernah lagi waktu melancong kena pergi ke hospital...pengalaman berharga beb...huhu...

Anak aku pulak payah nak bagi kerjasama, duk menangis dan meraung2 sebab tangan dia tak boleh nak digerakkan...sakit katanya..anak aku ni manja sikit..bukan boleh sakit sikit..sakit sikit pun macam sakit teruk...jadi aku tak boleh agak dia betul2 sakit teruk ke atau sakit sikit2 je...takpelah yang penting kita bawa dia ke hospital baru hati senang...dok nak pegang tangan dia pun dia tak bagi...susah jugaklah doktor nak cek...last2 doktor kata kena X-Ray jugak tangan dia...kat dalam bilik X-ray tu lagi la payah nak X-Ray, anak aku pulak mengamuk nak keluar...aduhh..letih jugak nak pujuk... mula2 wife aku kena pegang anak aku waktu X-ray, aku tunggu kat luar, lepas dah sudah X-ray tu, doktor kata kena X-ray sekali lagi sebab tak berapa jelas gambar tu, mungkin tangan anak aku bergerak2 kot macam X-ray tadi...pastu doktor cakap tulang tangan dia tak patah atau retak...fuhh leganya...pastu doktor cakap lagi tapi sendinya macam terkeluar dari tempatnya..kalau terkeluar kena refer ke bahagian Ortho...perggghhh risau tahap dewa dah ni...adooiii...haraplah lepas X-ray sekali lagi ni resultnya okay...

Pastu aku pulak pegang anak aku untuk X-ray berikutnya, time aku ni pun dekat 2 kali jugak diorang ambik X-ray, risau gak aku pasal kesan radioaktif X-ray ni maklumlah anak aku dah kena X-ray dekat 4 kali dah kalau tak silap...bahaya tu...setahu aku sekali X-ray dah banyak sel-sel kita mati...inikan pula 3 atau 4 kali...tapi takpe...Semoga ALLAH SWT melindungi kita semua...Amin

Anak aku dah okay dah..Alhamdulillah...

Lepas tu aku bawak anak aku keluar sementara nak tunggu penjelasan dari doktor, kat luar tu aku bawaklah anak aku jalan2...lebih kurang setengah jam kemudian, anak aku bagitau dan tunjuk kat aku yang tangan dia dah boleh gerak2..mungkin dah tak sakit kot...Alhamdulillah...pastu dia tunjuk kat semua orang...Akhirnya setelah hampir sejam menunggu doktor pun bagitau yang tangan anak aku okay takde apa2..Alhamdulillah..aku pun tunjuk kat doktor tu yang anak aku dah boleh gerakkan tangan dia dah...doktor cakap cuma bengkak je tangan dia...so doktor pun just bagi ubat sapu...Alhamdulillah ALLAH SWT memakbulkan doa kami semua...barulah lega nak boleh teruskan misi kami...huhu...

Lepas tu kami pun mintak tolong staff kat kaunter hospital tu untuk menghubungi teksi, selepas teksi datang ambil kami...kami pun terus menuju ke bandar Surabaya, destinasi pertama kami adalah Pasar Genteng..rupa2nya dari kawasan hotel kami kalau nak ke Bandar Surabaya ni jauh jugak, mengambil masa lebih kurang 30 minit jugak memandangkan jalan jem, dan tambang teksi bermeter lebih kurang Rp70000 (RM20)..okaylah tu..takdelah mahal macam kat Malaysia...kekeke..

Menuju ke Pasar Genteng, driver teksi ni memang peramah..banyak info2 yang dikongsikan..

Dah sampai Pasar Genteng ni, kami pun ronda2 je...kat belah bawah banyak buah2an dan belah atas banyak barangan elektronik...kami tak beli ape pun kat sini sebab barangan dia macam tak menarik je...

Pasar Genteng

Papan informasi Pasar Genteng

Sesudah itu kami tahan teksi lagi untuk ke Pusat Grosir Surabaya (PGS), kat sini memang banyak giler barangan..daripada baju, mainan dan macam2 lagi...kecuali keychain2 dan magnetic fridge aku tak jumpa pulak kat sini...memang aku syorkan kalau sape2 nak ke Surabaya, singgahlah kat Pusat Grosir Surabaya ni...sekurang2 peruntukkan separuh hari untuk ronda kat sini saje..sebab kedainya bertingkat2...

Pusat Grosir Surabaya

Kat dalam Pusat Grosir Surabaya

Mak mertua aku sedang tawar menawar

Kat kedai jual kain pelikat wanita berketuranan Arab

Banyak masa dihabiskan kat Pusat Grosir Surabaya sehingga duit Rupiah kami pun dah nak habis...aduhhh...nak kena cari Money Changer pulak..semua dah kelaparan dah sebab lama sangat duk dalam pasaraya ni..memang ada restoran kat dalam pasaraya ni tapi kami bercadang nak makan kat Sunan Ampel..

Lepas selesai membeli belah kami pun tahan teksi untuk ke Sunan Ampel tapi sementara tu kami mintak tolong driver teksi hantar kami ke Money Changer yang berdekatan..dia hantar aku kat Money Changer kat Sunan Ampel jugak...perlu diingat Money Changer hanya bukak pada waktu pejabat je...kalau lambat tukar...memang masalah...Alhamdulillah dapat jugak tukar duit Rupiah..Alhamdulillah driver teksi ni pun peramah dan suka juga untuk berkongsi info tentang Surabaya..lepas tu driver teksi terus hantar kami ke Restoran Doa'N untuk menjamu makanan arab...salah seorang penjual kat Pusat Grosir Surabaya yang bagitau kami untuk makan kat situ...boleh tahanlah makanan dia..hargapun mahal gak sikit...hehe..

Mak aku bergambar kat depan Doa'N Restaurant

Antara menu dan harganya

Sedia untuk makan

Nasi Arab dengan ayam

Anak aku macam biasalah sibuk dengan mainan baru dia laa....huhu..

Aku pun nak bergambar jugak...kekeke..

Kat sebelah restoran ni ada disediakan surau..jadi bolehlah kami menunaikan solat Jamak di sini...walaupun pada mulanya kami ingin menunaikan solat di Masjid Sunan Ampel, oleh kerana kesuntukan masa...kami bersolat di sini sahaja...

Antara harga yang dipaparkan di luar restoran

Cameraman bergambar lagi...

Selepas dah selesai bersolat dan menjamu selera, kami pun nak ke Ampel Suci atau juga dikenali sebagai Little Madinah yang berdekatan dengan Masjid Sunan Ampel. Oleh kerana tempatnya dekat je maka kami pun bercadang untuk menaiki beca sebab pemandu teksi tadi kata kalau naik beca Rp5000 (RM1.70) je sebuah...pastu aku tahanlah beca tanya dia berapa Rupiah untuk ke Masjid Sunan Ampel..dia mintak Rp10000..perghhh mahalnya...baik aku naik teksi baru Rp15000 (RM5)..kalau naik beca kena tahan 2 buah beca sebab kami ramai...last2 aku cuba tahan teksi je...tapi tahan punya tahan...teksi tak berhenti jugak..semua penumpang penuh...last2 aku tahan beca lagi skali lah...kali ni dapat jugak kurang jadi Rp6000 (RM1.8) sebuah..so total untuk dua buah beca bersamaan Rp12000 (RM3.6)

Bersama bonda tersayang menaiki beca

Pakcik-pakcik pengayuh beca yang gigih dan baik hati..terima kasih Pakcik!

Seronoknya tak terkira anak aku dapat naik beca..huhu..

Kebetulan terjumpa dengan penjual yang berketurunan Arab Pusat Grosir Surabaya di Sunan Ampel, dialah yang cadangkan untuk cuba masakan di Doa'N Restaurant tu...terima kasih..

Lebih kurang 5 minit perjalanan menaiki beca, maka kami pun sampai di lorong menuju ke Masjid Sunan Ampel tu...kami berjalan lebih kurang 5 minit untuk sampai ke bazar Sunan Ampel tu...Pelbagai barangan Muslimin dan Muslimah yang dijual kat situ..jubah2 pun murah kat sana...pendek kata macam2 ado...kekeke...

Aku juga berkesempatan melihat sendiri Masjid Sunan Ampel tu..penuh dengan pengunjung2...Sunan Ampel adalah sunan yang pertama dikalangan Wali Songo, beliau menyebarkan Islam di sini ketika zaman pemerintahan Majapahit..duk biasa dengan nama Wali Songo ni..kali ni Alhamdulillah berjaya jugak sampai di tempat bersejarah Wali Songo ni iaitu Sunan Ampel...macam mimpi je...huhu...

Berjalan kaki melalui lorong dari jalan besar menuju ke Masjid Sunan Ampel

Bazar berdekatan Masjid Sunan Ampel

Lepas selesai membeli belah di bazar Sunan Ampel ni...kami pun beredar untuk pulang ke bilik hotel..waktu ni pun hari dah gelap...Aku frust jugak sebab kat sinipun takde jual magnetic fridge atau keychain Surabaya...

Berlatar belakangkan Masjid Sunan Ampel

Sebelum naik teksi balik ke hotel, aku tanya jugak pemandu teksi tu kat mana nak cari keychain atau magnetic fridge Surabaya ni? diorang pun tak tahu...kekeke...last2 aku suruh dia hantar terus ke hotel jelah..

Kami menaiki teksi terus ke The Square hotel, cas teksi bermeter ni lebih kurang Rp80000 (RM22)..jauh jugak lebih kurang 30 minit gak baru sampai...pemandu teksi ni pun peramah, dia pun suka bercerita tentang sejarah Surabaya yang digelar Kota Pahlawan di mana peperangan menuntut kemerdekaan daripada Belanda agak sengit berlaku di Surabaya ni...macam2lah dia cerita dan bagi kat kami...bagus betul pemandu2 teksi kat Surabaya ni...tak payah aku pakai tour guide...pemandu2 teksi yang baik hati ni pun dah boleh jadi tour guide kami...kekeke..

Dah sampai hotel tu, kami makan maggi je sebab masih kenyang lagi, lagipun kami makan tengahari pun lewat tadi...pastu kami berehat sambil sembang2...pastu tidur...huhu...letih jugak beb...kekeke...

Saksikan video kami di hari kedua di Surabaya :-

Bersambung selepas ini untuk hari ketiga...tungguuu.....

1. As salam... Sekadar bertyn trip ketika di Surabaya En. ada gunakan perkhidmatan suppir? Jika ada bole beri saya no telnya?
    TQ

2. Salam, semasa di sana, saya hanya guna teksi sahaja...walau bagaimanapun pihak hotel ada juga menyediakan perkhidmatan driver, tetapi agak mahal sedikit...so kami hanya gunakan teksi sahaja...:-)

3. Salam..trip bajet ke bandung!
    Jom pegi bandung only RM235 per person for 4day 3 night (*included hotel and transport)

Tentative Program
    Day1
    *Tiba kat Bandung
    *Pasar Baru trade center
    *Lunch & Check in Hotel
    *Toko Tiga ( Branded Jeans )
    *D'fashion factory outlet kain potong
    *Membeli-belah di Factory Outlet
    At Jalan Riau (Heritage,
    Cascades,The Summit, For Men, The Stamp,Terminal Tas, dan The
    Secret )
    *Dinner dan kembali ke Hotel

Day2
    *Gunung Tangkuban Parahu
    *Ciater Hot Spring
    *Kebun Strawberry and tea park
    *Membeli-belah di di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre
    *Membeli-belah di Jalan Dago (Grande, Episode, Edward Forrer, gossip,level, etc)

Day3
    *kawah putih crater/trans studio indor themes park
    *rumah kain sulam kat taman kopo
    * cibaduyut-shoes and jacket leather original
    *factory outlet area riau street macam the secret, heritage,oases, etc

Day4
    *check out hotel
    *Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda)
    *paris van java shopping mall
    *Airport transfer

* bole di gunakan dari pukul 8 pagi hingga pukul 10 malam
    * include petrol / minyak
    * include parkir
    * include driver berpengalaman dan bisa bahasa melayu

*we dont need deposit~all payment at last day in bandung

Group yang sudah kami layani
    -CIMB Group Company From Malaysia
    -Back pac trip
    -Dan lain-lain

Service insya allah memuaskan
    Your comfort is our priority

Term and condition :
    *included transportation for 4day3night type kereta 7seater all included
    *included 3 room deluxe ~king bed size hotel 3star also include free buffet breakfast
    *rate is not included entrance fee
    *Tentative bersifat Free & Easy, program boleh diubah mengikut keadaan semasa
    *rate 6 pax~235rm per person
    kalau 4 pax~275rm per person
    kalau 2pax~395rm per person
    *not included lunch and dinner
    *not included ticket flight and airport tax
    *we dont need deposit~all payment at last day in bandung

sila contact jika ada sebarang pertanyaan di :
    email : touramanahbandung@yahoo.com
    call : +62 88 12057848
    whatsapp +62 838 2178 9103
    bandung-indah.blogspot.com
    facebook page : Bandung Amanah Tours & Transport

4. email pada sy ttg pakej bromo surabaya
    noridayu77@gmail.com

5. email pada sy ttg pakej bromo surabaya

6. Menarik sekali.. ini ada info hotel murah di Surabaya... http://dparagon.com/kost-eksklusif-surabaya/ .. semoga bermanfaat.

7. terima kasih bang... info dan video yang berguna untuk kami jadikan panduan bila nak ke surabaya nanti

1. Sama2..sayapun nak ucap terimakasih kerana sudi membaca blog saya dan menonton video kami.. :-)

8. ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
    saya.

Contact :+6281263636746
    Whatsapp:+6281520944993
    Instagram: infotoursmedan
    Facebook :1. Eza purba
    2. pakej lawatan
    Email : infotoursmedan@gmail.com

Penafian (Disclaimer)

Dengan memasuki blog ini, pelawat atau pembaca secara automatik tertakluk kepada beberapa penafian atau terma-terma berikut:

Blog Wanzul Travelogue dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. Segala artikel dan apa jua kandungan di blog ini adalah sekadar perkongsian pengalaman atau informasi sahaja dan sama sekali tidak boleh dianggap mengandungi nasihat profesional atau sebagai bahan rujukan atau lain-lain tujuan sama ada rasmi mahu pun tidak rasmi.