Tuesday, January 28, 2014

Bercuti di Seoul, Korea Selatan Jan 2014 Day 4

Hari ini kami akan berpindah ke Sky Incheon Airport Hotel oleh kerana besoknya flight kami ke KL pada jam 11.00am...kalau kami stay kat F Hotel Yeongdeungpo memang kalutlah nak catch flight besok...kalau flight kami petang mungkin kami akan stay kat sini je...F Hotel Yeongdeungpo ni bakal menjadi kenangan bermakna buat kami...masuk bilik ni langsung tak rasa sejuk...rasa macam duk kat Malaysia je...kena pasang aircond pulak...kuat betul heater dia...aku pun tak pasti kat mana dia letak heater tu...mungkin kat lantai kot..lagi satu internet speed dia memang laju giler....kekeke..

Pemandangan dari bilik hotel

Komputer disediakan, tapi dalam windows dalam bahasa Korea daa...

Bilik yang menjadi kenangan indah

Kaunter hotel..

Kami mintak tolong staff hotel ni untuk panggilkan teksi...semalam aku dah tanya dah..ada staff perempuan tu bagitau teksi tak hantar penumpang ke Singil Station sebab dekat sangat...aku fikir memanglah dekat tapi kalau berjalan bawak barang banyak rasa mcm jauh jugak...tak sanggup dah naik tangga turun tangga nak lintas jalan...dah dia kata macam tu..aku pun redha jelah semalam...pagi ni aku tanya lagi kali ni staff lelaki pulak...dia pun kata teksi tak hantar...frust jugaklah...aku cakap beg aku banyak...dia kata teksi tak hantar jugak...

Staff hotel tolong tangkap gambar ni..kekeke..

Selamat jalan F Hotel Yeongdeungpo

Lepas dia tengok kesemua beg kami yang banyak ditambah pula dengan anak kecik, dia suruh tunggu kejap..dia cuba panggil teksi...pastu dia cakap teksi akan datang...lega giler kami...bukan apa lagipun balance dalam T-Money kami banyak lagi...aku pun risau gak kalau tak jumpa tempat nak refund T-Money ni...Pastu teksi tu pun hantar kami ke Singil Station yang lebih kurang 300meter..casnya 3000 won lebih kurang RM9 je...kalau aku tau masa mula2 sampai aritu aku dah pakai teksi untuk hantar kami ke hotel kami ni...ni terpaksa meredah jejantas untuk melintas jalan besar yang memisahkan kawasan hotel dan Singil Station...

Nampak tak 3000 won kat meter tu..bersamaan lebih kurang RM9

Pastu masa kat Singil Station berlakulah perkara yang melucukan semasa cuba menurunkan beg pakai escalatornya yang sangat tinggi...wife aku kat atas, aku tunggu kat bawah...so kami pakai escalatorlah untuk menurunkan beg memandangkan tak cukup tangan dah nak pegang beg dan nak pegang anak aku yang masih tak pandai lagi nak naik escalator sendiri...2 buah beg kami tergolek2 atas escalator...lama jugak tergolek sebab escalator dia panjang..nasiblah ada beberapa orang Korea yang prihatin dan memegang beg kami...fuhh lega...risau gak takut beg pecah mesti berterabur barang...kekeke...

Banyak beg ni...pergghhh...winter coat untuk 3 orang kami saje dah sebuah beg besar

On the way to Unseo Station

Kami naik train dari Singil Station dan berhenti di Gimpo International Airport Station pastu tukar train untuk ke Unseo Station...dah sampai Unseo Station tu sekali lagi kami naik teksi untuk ke Sky Incheon Airport Hotel yang lebih kurang 400 meter dari Unseo Station ni...casnya pun 3000 won jugak...

Naik teksi pun himpit2lah dengan beg yang banyak...kekeke...

Bilik hotel 3 star ni agak sempit sikit tapi harga dia mahal..boleh dapat 5 star dah kalau kat Indonesia...

Okay jugaklah bilik ni..

Lepas check in hotel ni, kami pun cepat2 letak barang dan bersolat... bilik hotel ni agak sempit berbanding bilik di F Hotel Yeongdeungpo walaupun harganya lebih kurang sama...F Hotel Yeongdeungpo kurang popular tapi Sky Incheon Airport Hotel ni agak popular..tupun aku tengok berdasarkan review kat agoda.com..huhu...Masa nak check in tadi tu...diorang tanya siap2 besok flight kul berapa...sebab dia nak arrange airport transfer, pastu dia tanya nak wake-up call tak? aku cakap boleh jugak kejut kami...hehehe..power betul lah hotel ni...

Pintu masuk ke Sky Hotel Incheon Airport

Kat luar hotel..kat tepi jalan je hotel ni..

Bergambar seorang diri betul2 luar Sky Hotel Incheon Airport

Selepas itu kami pun berjalan kaki balik ke Unseo Station untuk ke bandar Seoul balik, destinasi kami kali ini adalah Namdaemun Market, Namsan Tower, Thukseum Resort dan Gangnam...

Kat Incheon

Dalam perjalanan ke Unseo Station kat  Incheon

Bergambar bertiga kat Unseo Station

Kat Seoul Station

Kat depan Seoul Station

Dari Unseon Station kami terus Seoul Station, kat sini nak transit ke train lain punyalah jauh...Seoul Station ni macam KL Sentral kot...huhu...pastu kami turun di Hoehyeon Station dan terus menghala ke Namdaemun Market setelah keluar dari Exit 6...waktu tengah berjalan menghala ke Namdaemun Market tu..nampak pulak orang jual Kebab Halal...apalagi tungguuu...perut ni dah la lapar...terus kami membeli kebab kat situ...perggghhh nikmatnya makan kebab ni..kat situ kami tanya macam mana nak ke Namdaemun Market..penjual kebab tu pun bagitau lah...sebelah bangunan je..kekeke..

Kedai kebab Halal kat Namdaemun

Memang puas hati kalau datang ke Namdaemun Market ni, banyak barangannye seperti baju "I Love Korea", magnetic fridge, keychain, winter jacket dan berbagai lagilah...Di antara Dongdaemun, Myeongdong dan Namdaemun...Namdaemun lah yang paling best skali, kedua Myeongdong, manakala Dongdaemun macam tak ramai orang je..huhu...

Kat Namdaemun Market di Gate 6

Mungkin pintu masuk ke rumah Ninja Turtle kat Namdaemun Market...kikiki...

Tengah cari barang kat Namdaemun Market

Mintak tolong orang Korea ambik gambar kami...kekeke...

Pelbagai barangan ada di Namdaemun Market ni

Dari kawasan Namdaemun ni pun kita boleh nampak Namsan Tower

Oleh kerana kesuntukan masa, kami pun ronda2 kejap je kat Namdaemun ni, pastu aku terus tahan teksi untuk ke Namsan Cable Car Station sebab destinasi kami seterusnya adalah Namsan Tower...kalau berjalan boleh sampai jugak...tapi kalau masa kita singkat baik naik teksi je baru 3000 won lebih kurang RM9, dah sampai kat station cable car tu, kami pun beli lah tiket return untuk 3 orang berjumlah 20500 won lebih kurang RM62..untuk naik ke cable car tu, kita terpaksa naik tangga pulak lebih kurang 3 tingkat...perghhh letihnya...kat Seoul ni masa banyak dihabiskan dengan naik tangga turun tangga je..kekeke...

Dalam teksi...memang selesa beb...kekeke...

Siap lengkap dengan GPS

Kat tempat untuk naik cable car

Harga tiket cable car ke Namsan Tower

Inilah tiket kami

Kena tunggu giliran dan beratur dulu sebelum menaiki cable car...huhu...

Dah boleh lihat permandangan Seoul

Selepas giliran kami tiba..kami pun masuk dalam cable car tu...tu dia penuh jugak dengan pengunjung bersesak2 dalam cable car tu walaupun hari pun dah nak gelap.. best jugak naik cable car tu...rasa macam naik kapal terbang je...smooth je...masa dah sampai kat Namsan Tower tu...kena menaiki tangga pulak untuk ke puncak Namsan tu...adehhhh...berapa banyak tangga daa mau naik...

Berlatar belakangkan Namsan Tower juga dikenali sebagai Seoul Tower

Kat atas bukit Namsan

Seoul Tower

Berapa banyak mangga kunci daa...

Bentuk kerusi ni agak pelik sikit...kekeke...

Kat puncak bukit tu tersergamlah Namsan Tower....pastu kita boleh tengok bandaraya Seoul yang luas..ni...perghhh cantik betul permandangan dia...oleh kerana kesejukan kami pun singgah kat kedai untuk minum minuman panas macam cappuchino dan teh...legalah jugak sambil2 berehat menikmati permandangan...pastu dah malam...so kami pun turun balik dengan menaiki cable car...kalau tak tahan jangan tengok bawah nanti pening kepala...

Boleh nampak permandangan bandaraya Seoul

Minum air untuk memanaskan badan

Pastu kami pun naik teksi lagi untuk ke Myeongdong Station, sebab kami nak ke Thukseom Resort konon2nya ada tempat main salji kat sana...waktu kami sampai kat sana tu resort tu tutup dan tak adepun salji...mungkin tahun ni salji tak banyak sangat turun kot...

Kat Thukseon Resort, waktu ni dia tak beroperasi...tak tau kenapa..salji kurang kot..kekeke...

Lepas tu kami pun singgah kejap kat Gangnam District manelah tau kot2 boleh jumpa dengan oppa gangnam style...kekeke...pastu kami pun balik ke bilik hotel...perghhh malam ni kami macam ronda2 menjelajahi Seoul dengan train je...

Berehat kejap kat Gangnam-gu Office station

Kat Gangnam District

Waktu dah sampai kat Unseo Station tu, aku pun tanyalah ada seorang perempuan Korea macam mana nak dapatkan refund untuk balance yang masih ada dalam kad T-Money aku ni...and then dia pun tolong aku masukkan dalam satu mesin kat situ...last2 kad T-Money aku kena telan dengan mesin tu...dia cakap dah tak boleh ambik dah sebab sekali cas je...aku pun bagitau dia yang dalam tu ada duit lagi...pastu terkejutlah dia...rupa2nya salah mesin daa...pastu dia tekan button kat mesin tu untuk pertolongan...tak lama lepas tu ada seorang staff kat kaunter datang bawak kunci mesin tu dan bukak mesin tu...last kad T-Money aku dapat balik...fuhh lega beb...yang orang Korea tadi pun dia pun cuak jugak...tapi dia tak lari tapi sebaliknya tolong aku jugak dapatkan balik kad tu...bagus betul orang Korea ni...pastu aku tanya dia kat mana nak dapatkan refund, dia tunjukkan kedai kat luar seberang jalan Unseo Station ni...last2 aku cakap takpe2 kami boleh pergi sendiri...kami pun malaslah nak menyusahkan dia...huhu...pastu dia bagitau pegi kedai 7-Eleven kat depan tu...

Kami pun terus ke 7-Eleven untuk dapatkan refund, sekali cashier kat situ suruh pergi kedai 7-Eleven yang kat belakang pulak...aiseyman main passing2 pulak...kekeke...pastu aku pergilah kedai 7-Eleven yang satu lagi...sekali kawan yang jaga cashier tu tak paham apa yang aku nak, pastu ada customer cuba untuk tolong setelkan masalah aku, tapi tak setel2 jugak sebab diorang tak berapa paham English...aku cakap aku nak refund, dia ingat aku nak topup...last2 yang penjaga cashier tu call orang lain, dia bagi aku pulak cakap dengan kawan tu dalam handset dia, akupun cakaplah aku nak refund T-Money...dia pun tak paham jugak...aduhhh...last2 aku ucap terima kasih dan balik hotel jela...tension2...di Seoul ni memang selalu berhadapan dengan masalah komunikasi...

Masa sampai kat hotel kami tu aku cubalah test Thermometer Digital aku..aku dapat rekodkan bacaan -3.5'C, tapi yang sebenarnya bacaan dalam laman web adalah -6'C waktu malam tu...kira lebih kurang lah tu...aku masih pening lagi duk pikir macam mana nak dapatkan refund balance kad T-Money ni...aku pun silap tak study betul2 dalam internet cara nak refund T-Money..aku tengok sekali imbas je...last2 aku tanya staff kat kaunter hotel aku menginap, dia kata pergi kedai convenience store kat sebelah hotel tu...aku pun pergi situ, dan bagitau yang aku nak refund...dia cek 2 keping kad T-Money kami dan terus bagi refund...lebih kuranglah dengan balance yang ada...lega betullah rasa...dekat RM80 lagi balance kad kami tu...

Inilah kedai yang aku dapat refund T-Money tu..lihat -6'C tu suhu dia...aku pakai instaweather...

Pastu kami pun berehat sebab besok nak kena bangun awal untuk ke airport...time to zZzZ...

Saksikan video kami di hari keempat di Seoul :-

Bersambung selepas ini hari terakhir kami berada di Seoul iaitu hari kelima...

1. Salam,T-Money tu macam kad touch n go tp utk naik train dan teksi..boleh ditopup..

Penafian (Disclaimer)

Dengan memasuki blog ini, pelawat atau pembaca secara automatik tertakluk kepada beberapa penafian atau terma-terma berikut:

Blog Wanzul Travelogue dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. Segala artikel dan apa jua kandungan di blog ini adalah sekadar perkongsian pengalaman atau informasi sahaja dan sama sekali tidak boleh dianggap mengandungi nasihat profesional atau sebagai bahan rujukan atau lain-lain tujuan sama ada rasmi mahu pun tidak rasmi.