Tuesday, January 14, 2014

Bercuti di Seoul, Korea Selatan Jan 2014 Day 2

Pada hari kedua setelah berehat semalaman dan bersarapan dengan hidangan sandwich di dalam bilik hotel, kami pun keluar dari hotel menuju ke destinasi yang selalu dikunjungi pelancong di Seoul ni iaitu Nami Island, kami keluar agak lewat iaitu lebih kurang jam 12.00pm..biasalah ada anak kecik ni..kena tunggu dia bangun dulu...sebelum dapat mandi, kena main kejar2 dulu...hehehe...memang aku dapat rasa aku memang tak boleh pakai tour memandangkan payah nak ikut timeing orang...senang ikut timing sendiri...cuma melancong tanpa pakai tour ni, kita kena banyak study dan bertanya...yang paling penting ia memang menjimatkan duit kita...huhu..

Bergambar di depan hotel sebelum memulakan perjalanan

Di sekitar Yeongdeungpo

Memang sejuk time ni mungkin 0'C..tapi dah pakai baju tebal berlapis2 takdelah terasa sangat..kekeke

Bangunan kat Yeongdeungpo, Seoul ni pun cantik2 gak..

Perjalanan ke Nami Island memakan masa lebih kurang sejam dari Seoul tetapi memandangkan kami banyak berhenti dan ambik gambar di tepi2 jalan...jadi ia mengambil masa lebih kurang dua jam untuk sampai ke Nami Island..huhu...

Mula2 kami ke Yeongdeungpo Station menuju ke Yongsan Station, masa kat Yongsan Station kami mengalami masalah..aku ingatkan di Yongsan Station ni train dia macam subway train biasa je...rupa2nya kita kena beli ticket asing dulu dan ada tempat duduk...mula2 sampai kat situ aku dah tanya satu pasangan suami isteri Korea tu, kat sini ke tempat menunggu train ke Gapyeong tu...dia kata ya...pastu masa train sampai, dia tanya aku dah ada tiket ke belum, aku pun tunjuklah T-Money aku...dia kata bukan yang ni..dia suruh tunggu next train...aaahhh sudah...aku naik kat atas balik nak cari tempat jual tiket..tak jumpala pulak...last2 aku tanya orang kat atas station tu..diorang suruh naik train subway biasa ke Sangbong Station dan tukar train dan terus ke Gapyeong...dia suruh tunggu kat tempat tadi...rupa2nya ada 2 train yang berbeza untuk ke Nami Island ni...

Nasib baik aku tak naik train yang awal2 macam dua tingkat tu...itu mungkin train ITX...memang dalam itinerary aku, kami akan naik train tu...cuma masalahnya dia tak boleh pakai T-Money..kena beli tiket asing...aku pun tak tau nak beli kat mana tiket tu...tadi aku ada terbaca dalam blog tiket dia kena beli dekat Cheongnyangni Station...kalau tak silap akula...kekeke...

Alhamdulillah last2 kami pun sampai jugak di Gapyeong Station selepas tukar train kat Sangbong Station...kelebihan naik ITX tu dia ada tempat duduk...train yang aku naik ni...tempat duduk kena berebut2lah sebab dia train subway biasa...tapi masa aku pergi ke sana...orang taklah penuh dalam train...so dapatlah duduk jugak...

Dah nak sampai Gapyeong Station

Kelihatan salji di atas landasan kat Gapyeong Station

Kat luar Gapyeong Station

On the way ke Gapyeong Station tu nampak jugaklah salji kat tepi2 landasan...lepas keluar Gapyeong Station tu, kami nampak salji kat luar station tu...terus kami bergegas untuk bergambar dan memegang salji tu walaupun agak nipis...huhu...Alhamdulillah my dreams came true...

Salji di depan Gapyeong Station

Pengalaman menyeronokkan..Alhamdulillah..

Anak aku pun macam ayah dia jakun dengan salji..huhu..

Lepas dah setel main dengan salji tu, kami pun naik teksi yang ada kat depan Gapyeong Station tu untuk menuju ke Nami Island, tambang teksi ke sana lebih kurang 3400 won...lebih kurang RM10...lebih baik naik teksi dari berjalan kaki jika masa terhad..kalau nak menapak aku rasa jauh jugak dan rugi masa sebab kami pun dah lewat...

Dalam teksi ke jeti Nami Island
Teksi dia macam kereta mewah tu...pergghh...

Ada pekerja di belakang sana sedang membersihkan ketulan2 ais

Dah sampai kat jeti Pulau Nami tu, kami pun pergi beli tiket dan harga tiket untuk 3 beranak kami adalah 20000 won bersamaan RM60...memang kami spend dah duit untuk tiket dan pengangkutan ni...

Konon2nya Nami Island adalah sebuah negara lain..jadi tiket dia tu macam visa lah...kekeke...jangan ingat nak kena apply visa kat Malaysia pulak...diorang buat simbolik Nami Island adalah sebuah republik yang merdeka...tipu2 jelah...bukan betul pun simbolik je...kekekeke...

Dekat jeti untuk ke Nami Island

Tiket ke Nami Island..total 20000 Won bersamaan RM60

Kat depan kaunter tiket

Lepas tu kami pun menaiki ferry dan memakan masa lebih kurang 5 minit untuk sampai ke Nami Island, memang teruja sebab boleh sampai kat sini...kami habiskan masa kami di sini sampai malam...

Sedang menikmati makanan dalam ferry ke Nami Island

Nasib baik kami pakai pakaian tebal2..so takdelah sejuk sangat untuk mengharungi cuaca sejuk sampai ke malam...kalau dekat tengah2 bandar Seoul bolehlah masuk dalam shopping mall atau bangunan untuk elakkan kesejukan...tapi kat Nami ni kita nak lari mana...banyak pokok je...huhu...

Dah nak sampai ke Nami Island

Baru turun dari feri

Air pancut yang dah membeku

Walaupun cuaca terang benderang...tapi air tetap membeku jugak...

Indahnya ciptaan ALLAH SWT..

Walaupun dalam musim sejuk, ramai jugak yang mengunjungi Nami Island ni, tapi waktu aku sampai ni salji pun dah tak banyak sebab dah 2 minggu salji tak turun...lagipun cuaca pun baik je...rupa2nya kalau nak tengok salji turun kena datang waktu cuaca tak elok contohnya seperti awan tebal...kemungkinan salji nak turun memang tinggilah..waktu aku datang ni langit cerah je...sekali salah timing daa...huhu...

Tak taulah apa yang ditulis kat batu ni...

Pintu gerbang ke Nami Island

Nami Island ni memang sangat indah, rugi kalau datang ke Seoul tapi tak singgah ke Nami Island ni...kalau nak ke sini elok luangkan masa sekurang2 separuh hari untuk meronda2..kami sampai kat sini pada jam lebih kurang 2.30pm dan dekat 5.30pm dah malam dah...so kami ada masa 3 jam untuk bersiar2 sebelum malam menjelma..kalut jugaklah..tak boleh rilek2 nanti terleka pulak...

Igloo pun ada..

Langit cerah je..

Tak pastila samada air yang membeku atau salji yang membeku kat belakang tu..

Bergambar bersama

Laluan pejalan kaki yang panjang

Bersih dan pokok2nya pun tersusun rapi

Waktu ni berangin dan sejuk

Masa tengah berjalan2 dekat laluan tu...tiba2 ternampak bendera Malaysia..memang bangga giler...sebenarnya memang aku dah tau ada bendera Malaysia kat sana sebab dah baca blog2 dan tengok gambar facebook membe2 yang dah ke sana..kikiki...

Macam bergambar kat Malaysia pulak..kekeke..

Waktu berjalan2..aku macam terbau bau binatang macam kat zoo tu..rupa2 ada ladang ostrich kat sana...tapi aku jengok kejap je..sebab kat Zoo di Malaysia pun ada...

Beginilah cara mereka di sini memanaskan badan, cuma bau asap tu yang tak boleh tahan..

Selepas menyusuri laluan tu, kita akan nampak deretan bangunan kedai dan restoran, ke depan kita akan nampak bangunan Nami Library yang di dalamnya ada surau...Surau itu ada kat tingkat atas...

Surau berada di tingkat atas

Ada lagi batu ais beku kat sebelah bangunan yang terletaknya surau ni

Aku sendiri pun dua kali keluar masuk untuk cari surau dalam bangunan ni...sebab tak jumpa..rupa2nya ada kat atas...tu pun aku terpaksa tanya orang dulu...kekekeke...

Tempat berwudhuk bagi wanita dan lelaki

Ruang solat untuk lelaki

Kat luar surau

Alhamdulillah..di Nami Island ni ada surau dan makanan halal...surau tu senang je jumpa, tapi restoran halal ni kami duk cari2 sampai terpusing2 tapi tak jumpa2 jugak sebab masa google kat hotel, aku tengok sambil lalu je..ingatkan senang jumpa..rupa2nya payah jugak...last2 kami frust dan terus pergi bergambar dengan patung pelakon winter sonata dan terus bergegas balik memandangkan hari dah nak gelap..kempunan jugaklah nak makan nasi....

Gambar winter Sonata

Pemandangan kat sini pun cantik jugak

Patung pelakon Winter Sonata

Bergambar dengan anak

Bergambar bertiga pulak

Besar giler patung ni

Musim winter ni jam 5.30pm pun dah gelap...masa on the way ke jeti tu...kami singgah kat tourist informations...aku sebenar nak tanya staff kat situ ferry last pukul berapa, kalau tak silap dia cakap jam 10.00pm kot ferry last...pastu aku terdetik pulak nak tanya kat mana Muslims restaurant..dia pun bagitau kat bangunan surau tu...last2 kami pun patah balik dan cari jugak...sampai pusing belakang pun tak jumpa jugak kedai tu...frust giler ahh...last2 aku nampak logo Halal kat depan restoran tu...memang sebelum ni kami dah cari dah kat depan restoran ni..tapi tak perasan pulak logo Halal tu...

Kat depan restoran Halal

Senarai harga makanan...boleh dikatakan mahal 3 kali ganda duit Malaysia..makanan kat Seoul mahal sikit..

Nasi Tuna

Syukur pada ALLAH SWT sebab memberi peluang untuk kami menikmati masakan di restoran Halal di Nami Island ni...Alhamdulillah...mula2 tadi adalah dugaan ALLAH SWT kepada kami...

Memang kami betul2 menikmati hidangan kat restoran tu...best betullah dapat makan nasi...huhu...

Aku pun lupa dah nama makanan ni

Kat dalam restoran Halal tu

Hari pun dah gelap...bendera Malaysia tuu...bangga beb...huhu

Singgah jap...masuk dalam igloo..

Selepas selesai menjamu seleraa, kami pun bergegas ke jeti memandangkan hari pun dah gelap...lepas sampai ke daratan, ada satu lagi masalah melanda...kami tak jumpa teksi pulak untuk ke Gapyeong Station...yang kami nampak adalah bas-bas dan kereta persendirian...aduhhh..macam mana nie....dahlah waktu ni anak aku tidur lena masa dalam ferry lagi...perghh berat tu nak dukung dia...last2 kami pergi tempat teksi drop kami tengahari tadi, barulah aku nampak perhentian teksi...teksi sedang beratur...pastu kami pun menaiki teksi untuk ke Gapyeong Station...sepatutnya taxi stand tu biarlah berdekatan dengan jeti...Alhamdulillah lega...pastu kami pun berangkat pulang ke hotel penginapan tanpa singgah kat mana2 cuma ronda kejap dekat Yeongdeungpo tu...ronda dalam underground market dekat Yeongdeungpo Station...pastu kami pun balik hotel dan berehat...

Snowman yang bukan diperbuat dari salji..hehe..

Anak aku keletihan...

Saksikan video hari kedua kami :-

Bersambung selepas ini untuk pengembaraan hari ketiga..

1. assalamualaikum.. hai

nak tnya.. pukul brapa ye waktu sana malam?sebb winter kan siang skejap.. :)

1. Wkmslm, yup siang pendek je musim winter..boleh tengok dalam paparan waktu solat dalam entry Day 1, sunrise utk bermulanya waktu siang, waktu Maghrib untuk bermulanya waktu malam.. :-)

Penafian (Disclaimer)

Dengan memasuki blog ini, pelawat atau pembaca secara automatik tertakluk kepada beberapa penafian atau terma-terma berikut:

Blog Wanzul Travelogue dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. Segala artikel dan apa jua kandungan di blog ini adalah sekadar perkongsian pengalaman atau informasi sahaja dan sama sekali tidak boleh dianggap mengandungi nasihat profesional atau sebagai bahan rujukan atau lain-lain tujuan sama ada rasmi mahu pun tidak rasmi.