Sunday, April 6, 2014

Bercuti di Surabaya, Jawa Timur Indonesia Mac 2014 Day 4 (Last Day)


Hari ni adalah 8 Mac 2014 dan hari terakhir kami di sini...Alhamdulillah semalam kami semua dapat tidur dengan lena...Macam biasalah pagi2 kami akan turun untuk bersarapan pagi, menu sarapan boleh tahan sedap jugak hari ini, lepas bersarapan aku dikejutkan dengan sms dari group whatsapp aku bersama2 kawan2 yang mengatakan pesawat Malaysia Airlines MH370 hilang dari radar pada jam lebih kurang 2.00am...tapi aku ingatkan benda tak serius mungkin berita palsu je, tapi lepas tu aku tengok facebook banyak pulak status yang bercerita mengenai kehilangan pesawat MH370 tu dan akhirnya CEO MAS Ahmad Jauhari pulak buat pengumuman tentang kehilangan pesawat tu...wow ini sudah sangat serius...adakah ianya terhempas??? Menjadi persoalan aku..semoga mereka yang terlibat selamat...Amin..


Hidangan buffet lagi pagi ni...


Sedang menikmati hidangan


Duk sebelah mak aku


Sudah hampir licin


Licin dah...kekeke...



Waktu naik ke bilik hotel untuk mengemas barang2, aku cuma bagitau wife aku je tentang berita ini, selepas berbincang kami putuskan untuk tidak memberitahu kedua2 ibu kami...takut2 mereka akan risau untuk naik flight ke Malaysia nanti...Lepas tu aku mengikuti perkembangan secara langsung dalam berita CNN dalam bilik hotel, nasib baik Mak aku dan Mak Mertua aku tengok TV channel lain yang bukan berita dalam bilik diorang...selamat...kekeke...



Anak aku main air kolam...


Sedang mengikuti perkembangan MH370



Bilik hotel yang bakal menjadi kenangan


Dah dekat jam 12.00pm kami pun terus ke lobi untuk check out dan mintak tolong staff hotel untuk panggilkan teksi, pihak hotel pun bagus dan melayan kami dengan baik...terima kasih ye!..kami tunggu sekejap je pastu teksi pun sampai dan tunggu kami di parking bawah hotel, driver pun baik...Alhamdulillah...masa dah nak keluar parking, aku pun bertanya driver tu mengenai bayaran parking, driver ni kata tak payah bayar kalau sekejap je...baguslah driver ni jujur...tak macam driver masa kami mula2 sampai kat hotel ni, dia bedal duit aku Rp10000 dan dia memang makan duit haram dah sebab ambik duit kami untuk bayar parking walaupun yang sebenarnya tak payah bayar sebab sekejap je...penipu punya driver teksi...



Mak aku sedang berehat di lobi sementara menunggu teksi



Mak mentua dan wife aku sibuk melayan karenah anak kami..kekeke..



Selamat tinggal The Square!

Dalam perjalanan ke Terminal 2 Juanda International Airport, aku duk sibuk bersembang dengan pemandu teksi ni..peramah jugak orangnya...kami melalui tol, macam biasalah passenger yang kena bayar Rp6000 (RM1.8)..lebih kurang 30 minit kami pun sampai di airport....kira awal lagi ni...bayaran teksi bermeter ni lebih kurang Rp80000 (RM22) dari hotel kami...waktu kami sampai tu lebih kurang jam 1.00pm waktu Surabaya, flight kami dijangka berlepas jam 5.00 lebih kalau mengikut itinerary booking kami lebih kurang lapan bulan lepas...



Terminal 2 Juanda International Airport



Di luar Terminal 2 Juanda International Airport


 
Lepas tu aku cek dekat kaunter pertanyaan di airport ni bertanyakan mengenai flight kami, lepas diorang tengok diorang bagitau flight kami berlepas jam lebih kurang 6.30pm pulak...aikkk sudah tukar ka??? ianya mungkin bukan delay tapi mungkin waktu dia ditukar..pergghhh...nasib baik ditukar menjadi lebih lambat..kalau ditukar menjadi awal..tak ke kalut nanti...

Nasihat aku pada semua, kalau siapa2 ada buat booking flight berbulan2 lamanya adalah lebih baik anda buat semakan lagi sebelum hari berlepas takut2 flight anda di reschedule atau di pinda waktu penerbangannya...walau apapun kami terpaksa duduk kat airport ni lebih kurang 5 jam...perghhh lamanya...kekeke..tapi datang awal takpe jangan datang lewat...wifi kat airport pun tak berapa bagus kadang2 okay kadang2 tak okay...tapi takpelah dari takde wifi langsung...bolehlah jugak aku update facebook sikit2...kekeke...


Terpaksa singgah restoran Roti 'O kat sini sambil makan roti dan minum air...berjam2 jugaklah lepak kat sini...




Inilah restoran Roti O'


Menghabiskan masa dengan berfacebook dan melayari internet sambil pusing2 dalam airport...kekeke...

Setelah menunggu dengan lama, kaunter check in pun dibuka...airport tax yang perlu dibayar masa check in untuk seorang di Surabaya adalah Rp150000 (RM40)..dua kali ganda mahal dari Pekanbaru yang berharga Rp75000 (RM20)...duit ni memang kami standby awal2 dah baru tak kalut..kekeke...kali ni kami dah buat tambahan online booking untuk 20kg baggage...jadi semuanya berjalan lancar..takdelah masalah berat beg hand carry lebih...Alhamdulillah...

Di bawah ni saya printscreen senarai harga airport tax di Indonesia dan ianya berbeza2 mengikut airport..


Info airport tax di Indonesia yang saya dapat dari website ni (http://www.kembaramurni.com/?q=node/129)




Menuju ke perlepasan antarabangsa Terminal 2 Juanda International Airport






Waktu menunggu kat belah luar sebelum pemeriksaan imigresen kat sinilah anak aku tiba2 muntah..


Ada jugak berlaku kejadian yang tidak diingini kat sini, anak2 aku tiba2 muntah...terkejut jugak aku...tak tau kenapa...risau jugaklah aku..tapi Alhamdulillah walaupun muntah dia tetap aktif...tapi nak pergi ke tandas punyalah jauh...mungkin airport ni baru jadi tandas tempat menunggu di luar kawasan berlepas sebelum pemeriksaan imigresen masih tak ada lagi...tapi memikirkan anak kesayangan aku gagahkan jugak dukung dia ke tandas...huhu...

Pastu wife aku cuba beli nasi kat airport tu untuk anak aku, tapi diorang tak terima duit ringgit pulak dah..duit rupiah kami pun tak cukup dah untuk beli nasi...kekeke...pastu kami putuskan untuk beli nasi dalam flight jelah nanti...sementara tu anak aku makan makanan2 yang ringan2 dulu...

Kat sini tempat menunggu belah dalam selepas diperiksa beg oleh imigresen dan Air Asia...kat dalam ni ada tandas...

Dekat2 jam 6.00pm kami pun menaiki pesawat dan dijangka berlepas pada jam 6.30pm...waktu dalam flight tu waktu pun dah malam so tak dapatlah nak menikmati permandangan Surabaya dari udara...cuma nampak lampu2 je...

Selamat tinggal Surabaya! InsyaALLAH next time kami akan sampai lagi...

Dalam pesawat Air Asia

First time aku beli makanan dalam flight Air Asia, nasib diorang terima duit Ringgit...total semua lebih kurang RM19 untuk nasi ayam dan air mineral...mahal giler beb...kekeke..

Memang sedap...


Dalam flight ke Kuala Lumpur yang memakan masa lebih kurang 2 jam 30 minit ni, aku terlelap jugak...letih jugak...huhu...

Lebih kurang 10.00 malam kami pun selamat mendarat kat LCCT airport...Alhamdulillah...sebaik sahaja kami dah turun tangga dari kapal terbang dan menjejaki ke bumi Malaysia, terus aku bagitau Mak aku dan Mak Mertua aku tentang apa yang terjadi pada pesawat MH370...terkejut jugak diorang...tapi lega jugaklah sebab aku bagitau masa dah sampai...ikutkan hati nak bagitau awal2 sebab nak share apa yang berlaku... tapi tulah risau jugak takut diorang bimbang...huhu...

Lepas tu aku tunggu abang aku pick up kami kat airport dan kemudian aku ambik kereta aku yang diletakkan di parking murah RM16 sehari...kali ni aku kena cas parking lebih kurang RM60...okaylah kalau naik teksi lagi mahal..baik naik kereta dan parking je kat sini...huhu...

Syukur Alhamdulillah sebab percutian kami kali ini berjalan seperti yang dirancangkan dan kami semua selamat pergi dan balik...

Jadi dengan ini tamatlah percutian kami ke Surabaya...


Saksikan video kami di hari terakhir di Surabaya :-






Jumpa lagi di entry yang akan datang...InsyaALLAH ...sekian wassalam...

4 comments:

  1. bestnyeee jalan2 di indonesia

    Jom bertukar2 link di blog saya
    http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. serius best baca bloq ni....banyak info2 yg best...dan yang paling best sbb x pakai tour guide.....terbaikk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..tmksh byk2..saje2 share utk panduan bersama..terima kasih kerana sudi baca blog ni..:-)

      Delete

Penafian (Disclaimer)

Dengan memasuki blog ini, pelawat atau pembaca secara automatik tertakluk kepada beberapa penafian atau terma-terma berikut:

Blog Wanzul Travelogue dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. Segala artikel dan apa jua kandungan di blog ini adalah sekadar perkongsian pengalaman atau informasi sahaja dan sama sekali tidak boleh dianggap mengandungi nasihat profesional atau sebagai bahan rujukan atau lain-lain tujuan sama ada rasmi mahu pun tidak rasmi.