Sunday, October 20, 2013

Bercuti di Pekanbaru, Riau Indonesia Sept 2013 Day 2

Semalam, semua dapat berehat dan tidur dengan puas dengan suasana bilik hotel yang selesa...Alhamdulillah..

Jadi, pada pagi hari kami semua bersarapan di hotel oleh kerana pakej bilik hotel yang kami booked dah termasuk breakfast untuk 2 orang, kanak-kanak percuma. Aku hanya membayar buffet breakfast tambahan untuk aku kerana kami bertiga dewasa. Bayaran breakfast adalah Rp65000 bersamaan RM20..walaupun sarapan pagi, makanan yang dihidangkan adalah makanan berat, memang macam nilah kalau breakfast kat hotel mane2 yang pernah aku sampai sebelum ni...semua makanan berat yang sesuai untuk makan tengahari...hihi...

Antara hidangan breakfast

Sedapnye....

Lepas selesai sarapan pagi, kami pun turun ke lobi hotel dan mintak tolong staff hotel untuk telefonkan pemandu teksi semalam iaitu Bapak Maijondri, dia ada bagi kad kat aku...sebelum tu aku dah cuba call pakai handset aku sebab aku pun aktifkan roaming maxis, tapi tak dapat sebab mungkin salah masukkan kod nombor dia..lebih kurang 10 minit kemudian Bapak Maijondri pun sampai, kami minta dia bawa kami ke Pasar Bawah Pekanbaru sebab kami nak bershopping sedikitlah kat sane...hihi...masa dalam teksi tu aku cuba setting balik roaming aku...last2 dapat call Bapak Maijondri...jadi senanglah kalau apa2 hal...tak payah beli simkad Indonesia..lepas aku call Bapak Maijondri direct handset je..senanglah sekejap..

Tapi selepas tu sengsara nak bayar bil sebab cas roaming keseluruhan selepas aku dapat bil masa balik kat Malaysia adalah lebih kurang RM150...terkejut aku...memang mahal giler...aritu waktu aku pergi Shanghai cas roaming lebih kurang RM300...aku dah serik dah nak pakai roaming..itupun aku tak aktifkan mobile data...kalau ada data sekali mau beribu bilnye.....next time aku akan beli simkad mereka....

Bapak Maijondri sedang menunggu kami di depan hotel

Selepas lebih kurang 10 minit perjalanan dengan teksi, kami pun sampai di Pasar Bawah, memang aku suka datang ke sini sebab pasarnya ala2 macam Pekan Rabu di Alor Setar, Pasar Siti Khadijah di Kota Bharu dan Pasar Central di Sandakan...Lama jugaklah menghabiskan masa kat sini...barangan dia takdelah murah sangat...biasa je..lebih kurang di Malaysia je..huhu...

Untuk mendapatkan cenderahati Pekanbaru, Pasar Bawah adalah tempat yang paling sesuai...bangunan dia lebih kurang 3 tingkat...letih jugaklah kalau nak ronda semua...kekeke...

Family aku sedang menaiki tangga di Pasar Bawah

Mak mentua aku sedang memilih barangan

Antara barangan yang dijual

Selepas kepenatan bershopping dan meronda kat Pasar Bawah ni, kami pun rehat sekejap di sebuah restoran di sebelah Pasar Bawah ni untuk menghilangkan kehausan kami...tapi yang kelakarnya payah betul nak order minuman, waiter dia tak berapa paham istilah orang Malaysia, sebab payah sangat nak order air sebab diorang tak paham, last2 aku order teh ais, last2 dia hantar teh o' ais...haha...minum jelah...huhu...mungkin istilah nama minuman di Indonesia dan Malaysia berbeza...

Restoran sebelah Pasar Bawah, selesa juga tempat dia...

Anak kesayangan kami bersama Mak Toknya

Lepas sudah minum air semua, kami pun masuk balik ke Pasar Bawah tu, kali ni kami pergi kat tingkat paling bawah sekali, kat bawah ni diorang banyak jual makanan...

Kat tingkat bawah sekali di Pasar Bawah

Aikkk..Pakaian pun ada dijual tapi tidak sebanyak di tingkat atas

Antara kerepek yang dijual, aku difahamkan kerepek ini berasal dari Padang

Selepas selesai bershopping, kami pun menunggu ketibaan pemandu teksi Bapak Maijondri untuk mengambil kami ke destinasi berikutnya, tapi malangnya Bapak Maijondri sedang menghantar penumpang lain, jadi dia suruh kami tunggu dulu...sementara menunggu kami pun jalan2 dekat depan Pasar Bawah...lalu tiba2 hujan turun dengan lebatnya membasahi bumi Pekanbaru ni...

Kat depan Pasar Bawah baru lepas hujan

Sambil menunggu sambil aku berjalan tengok tempat kat berhampiran Pasar Bawah ni, aku berjalan menghala ke sungai di Jalan Akbar, aku nampak pejabat polis kat sane..baguslah ada pejabat polis dekat2 dengan Pasar Bawah ni...tapi Alhamdulillah orang2 di Pekanbaru baik2 belaka...kami berjalan di sana tanpa sebarang gangguan dan masalah...

Kantor Polisi

Mungkin ini pejabat air dan saliran kot...hehe..

Lepas tu Bapak Maijondri bawa kami ke Gedung Ramayana, kat sane macam shopping complex je..banyak lebih kepada pakaian2 yang ada di sana...Lama jugaklah masa dihabiskan kat sini...

Gedung Ramayana

Antara baju batik yang dijual

Tetapi kat sini baju seperti " I Love Pekanbaru" ataupun yang sewaktu dengannya langsung tak dijual, puas kami cari tapi tak jumpa... kalau nak beli baju macam itu kena pergi beli kat Pasar Bawah jugak...kami ingatkan ada dijual kat sini...mula2 kami beli sikit jela baju macam tu kat Pasar Bawah sebab ingatkan kat sini ada banyak pilihan lagi..rupanya sangkaan kami meleset...nampak gaya kena pergi balik ke Pasar Bawah besok pagi sebelum balik Kuala Lumpur untuk dijadikan cenderamata untuk saudara mara..

Selepas tu kami pun singgah kat kedai Sate Bundo Kanduang yang bermaksud Ibu Kandung...itupun kawan aku orang Minang kat Malaysia tolong terjemahkan kat aku maksud dia waktu dah balik ke Malaysia...kekeke..Kedai ni menjual sate Padang, maklumlah kami tak pernah makan, jadi kena cuba jugaklah...walaupun Pekanbaru asalnya tempat suku Melayu tetapi kebanyakan yang ada kat sini adalah dari suku Minang, ciri2 Melayu hanya dapat dilihat oleh struktur bumbung bangunan jelah...

Restoran Sate Bundo Kanduang ( Satay Ibu Kandung)

Gambar dalam restoran ini yang bercirikan Minangkabau

Lagi satu yang aku nak kongsi kat sini, kalau kita order air buah kat Pekanbaru ni diorang akan kisar buah terus, so air dia pun pekat giler...huhu...Pastu Sate Padang memang berbeza dengan satay kacang kat Malaysia...terkejut jugak aku tengok kuah satay dia...tapi sedap jugak...walaupun agak pedas sedikit...hehe..

Air mango yang pekat...huhu

Sate Padang

Perghhh...licin dah...tinggal kuah je...huhu..

Di antara teksi yang ada kat Pekanbaru

Dah nak dekat waktu petang, kami pun pulang ke bilik hotel untuk berehat...memang penat jugaklah...tapi puas hati...

Satu lagi money changer kat sini tutup awal, selepas jam 5.00pm kebanyakan money changer akan tutup...tukaran matawang diapun lebih kurang je dengan kat Malaysia...jadi tak payah bimbang kalau kita tak sempat nak tukar kat Malaysia..tapi ingat tukar dulu duit sebelum jam 5.00pm..

Selepas berehat di bilik hotel, kami pun turun untuk mencari makan malam di luar hotel untuk dibungkus, tiba2 kami terfikir apakata kita tengok menu kat hotel ni dan harga dia...lepas tengok harga dia, aku rasa agak berpatutan jugak, so tanpa berfikir panjang kami semua memutuskan untuk dinner kat hotel je...perghh first time dinner kat hotel bersama family...memang bestlah...memang betul2 rasa mood bercuti...huhu...Alhamdulillah..

Meja dinner di hotel

Seronok dapat dinner kat hotel

Sedapnyer..

Enjoy betul dinner ni...kikiki...

Anak aku pun seronok dinner kat hotel...huhu

Lepas dinner, kami semua naik balik ke bilik hotel dan berehat...tapi sebelum tu aku macam biasalah turun kat lobi hotel duk lepak dan bersembang dengan staff hotel dan pengunjung2...memang ramah betul diorang ni...huhu...

Tapi yang sedihnya besok kami dah nak berangkat balik ke KL...

Sesudah itu kami semua pun ZzZz...

Saksikan video kami ni :

Bersambung selepas ini untuk hari ketiga (terakhir)

Penafian (Disclaimer)

Dengan memasuki blog ini, pelawat atau pembaca secara automatik tertakluk kepada beberapa penafian atau terma-terma berikut:

Blog Wanzul Travelogue dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini. Segala artikel dan apa jua kandungan di blog ini adalah sekadar perkongsian pengalaman atau informasi sahaja dan sama sekali tidak boleh dianggap mengandungi nasihat profesional atau sebagai bahan rujukan atau lain-lain tujuan sama ada rasmi mahu pun tidak rasmi.